GMT @ GreenwichMeanTime

ok. hari ini aku rasa macam nak kongsi cerita pasal GMT. mesti ramai penah dengar. tapi tak tahu menatang apa GMT tuh. macam aku dulu, penah dengar tapi xpernah nak amek tau. dah umur makin mningkat dan belajar pon makin banyak, jadi nya kena la tahu. huhu benda ni relate dengan beza waktu tempat kite dengan waktu tempat lain. contohnya macam mesia dengan ireland. 

macam GMT ni, dapat nama dari satu tempat nama Greenwich kat London. mmg situ pusat die la kata kan. macam mesia ni, korang kena tambah lapan (+8) contoh nya, masa kat Greenwich 2 petang, 2 petang tambah 8 jam, jadi nya 10 malam. haa macam tu laa. lagi satu, pasal tambah(+) atau tolak(-) ni, mmg dah tetap. tak boleh nak ubah ikut suka hati hang jaa. kot2 hang suka nombor 2, hang nak buh nombor dua. tak boleh naaa..

sometimes, we dont realize benda simple macam ni kita apply dalam hidup kita. contohnya para blogger tegar yang tau nak menghentam je tapi "masa" pada blog mereka, semua nya ke laut.

ok, macam setting kat blog, memang ada la (GMT +8) dan siap tulis Kuala Lumpur lagi. kalau tak de tulis Kuala Lumpur tuh, agak2 hang nak buh berapa? hee kalau zaman kanak2 ribena aku, memang aku nak buh (GMT+4) pasai nya aku suka nombor 4.-__-"

ok, macam sekarang ni, waktu aku duk merepek meraban tulis entry ni, waktu nya dalam 10.41 am, 30 march 2011. kalau nak compare kan sekarang dengan waktu kat Los Angeles @ LA, kat LA baru pukul 6.41 pm. tapi hari dia lain. kat LA masih 29 march 2011. kat mesia dah 30 march. kat LA, kena guna (GMT -8). maksud nya disini, beza mesia dengan LA adalah 16 jam! 

GMT can be known as Zulu Time! tapi zulu time ni nama tak femes ah. kalau buat pilihan pembaca seperti yang tgh hangat ABPBH ni. mmg xde org undi kot.

ok. terima kasih sebab menggagah kan diri baca entry!

No comments: